Living Lab Learning For The Future Dva 4056

Asgaard Saga

Kan een game-app voor smartphones, waarin spelers via taal een Vikingwereld ontdekken, kinderen helpen die moeite hebben met leren lezen?

Eliane Segers

Prof Eliane Segers

Wetenschappers van het lab werkten samen met een liefdadigheidsinstelling om het avonturenspel voor mobiele telefoons te ontwikkelen, aangezien het dient als een digitaal behandelprogramma voor jongeren met dyslexie.

In Asgaard Saga, met boeiende, kleurrijke en cartoonachtige graphics, krijgen kinderen de controle over een Viking-personage naar keuze om de virtuele kaart te verkennen.

Ze voltooien taken door deel te nemen aan minigames over fonologie, lezen, spelling, psycho-educatie, doelstelling en motivatie, die door hun therapeut als huiswerk worden opgegeven.

De manier waarop het verhaal zich ontwikkelt moedigt de jonge spelers aan om zichzelf te motiveren om, gedurende een beperkte periode, elke dag te oefenen om hun vaardigheden en zelfvertrouwen op het gebied van spelling en lezen op te bouwen.

De ouders, het kind en de therapeuten kunnen een online dashboard raadplegen om de voortgang bij te houden.

Het beoordelen van de effectiviteit van het product vormt de kern van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door promovendus Jorna Serrarens, onder supervisie van prof. Eliane Segers en prof. Harold Bekkering.

Asgaard Saga is ontwikkeld in samenwerking met Berkel-B, een praktijk voor dyslexiezorg,
-behandeling en -onderzoek in Overijssel en Gelderland, en Hulan, een game- en app-ontwikkelaar gevestigd in Waalre, Noord-Brabant.

Het project rekent op de steun en inbreng van verschillende gemeenteraden en basisscholen, zoals Stichting Conexus, een onderwijsstichting die 31 basisscholen en speciale onderwijsscholen in de gemeente Nijmegen en Heumen beheert.