Learning for the Future

Kunstmatige en natuurlijke intelligentie benutten en verkennen

In een wereld die voortdurend evolueert en steeds meer gericht is op specialisatie, moeten mensen blijven leren. In dit lab brengt een mix van interdisciplinaire onderzoekers natuurlijke en kunstmatige intelligentie samen. Dit is zeer bruikbaar bij het waarborgen en verbeteren van de manier waarop we onze vaardigheden voortdurend bijwerken. Zo blijven we betrokken bij de mensen om ons heen en onze omgeving. Ons lab is officieel erkend door NLAIC met een ELSA lab status.

Onze doelen

Bij de Radboud Universiteit combineren we verschillende expertises om de mogelijkheden van AI te begrijpen en te benutten. De menselijke benadering van AI is hierbij de basis.

In dit interdisciplinaire lab willen we interfacultair AI-onderzoek versterken door samen projecten en maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Lokale samenwerking dient dan als katalysator voor (inter)nationale initiatieven op het gebied van AI for learning.

Naast wetenschappelijke samenwerking, willen we samenwerken met maatschappelijke partners en externe partijen. Door deze samenwerking verwachten we een slim antwoord te kunnen geven op de steeds groter wordende vraag naar kennis en nieuwe manieren te kunnen bieden om deze te verwerven.

Ons lab is officieel erkend door NLAIC met een ELSA lab status. Voor meer informatie klik hier.

Partners

Het Living Lab werkt samen met een breed scala aan partners, deelt inzichten met hen en maakt gebruik van hun expertise omtrent het informeren en het leveren van onderzoek en productontwikkeling op het gebied van onderwijs en technologie.

Onze partners zijn onder andere bedrijven in technologische ontwikkeling, educatieve uitgeverijen, start-up bedrijven, lokale gemeenten, middelbare scholen en universiteiten.

De andere universiteiten waarmee we samenwerken bevinden zich zowel binnen als buiten Nederland. Samen met deze universiteiten werken we aan internationale projecten.

Projecten

Meer projecten
Img Projects 01
HHAIR

Hybride adaptieve leertechnologie

Meer leren
Asgaard Saga Screengrab 1
Asgaard Saga

Een smartphonespel over Vikingen ontwikkelen om kinderen met dyslexie te helpen leren lezen en schrijven

Meer leren
Living Lab Learning For The Future Dva 4248
VR and soft skills

Overgaan op virtual reality om mensen te helpen soft skills te leren

Meer leren

Nieuws

Meer nieuws

Wie serieus neemt hoe onze hersenen werken zou het onderwijs radicaal anders inrichten, zegt hoogleraar sociaal-cognitieve neuropsychologie Harold Bekkering. Dan zou de nieuwsgierigheid van de leerling het uitgangspunt zijn, en niet het lesboek.

Lees verder

Leren gaat veel verder dan alleen kennis opslaan in je brein. Iets echt goed begrijpen gebeurt dankzij ervaringen. Harold Bekkering, hoogleraar sociaal-cognitieve neuro­wetenschappen aan het Donders Instituut voor Hersenen, Cognitie en Gedrag van de Radboud Universiteit Nijmegen, vertelt hoe dit zit en hoe je 'ervaren' verweeft in je lessen.

Lees verder

Ons team

Living Lab Learning For The Future Dva 4163

Bij de Radboud Universiteit combineren we verschillende expertises om de mogelijkheden van AI te begrijpen en te benutten. De menselijke benadering van AI is hierbij de basis.

In dit interdisciplinaire lab willen we interfacultair AI-onderzoek versterken door samen projecten en maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Lokale samenwerking dient dan als katalysator voor (inter)nationale initiatieven op het gebied van AI for learning.

Naast wetenschappelijke samenwerking willen we samenwerken met maatschappelijke partners en externe partijen. Door deze samenwerking verwachten we een slim antwoord te kunnen geven op de steeds groter wordende vraag naar kennis en nieuwe manieren te kunnen bieden om deze te verwerven.